Tuesday, September 09, 2014

Hentikan pencabulan Bahasa!

Assalamualaikum semua.

Hari ini saya nak tulis blog post pertama saya sepenuhnya dalam BM. Sebenarnya jika anda semua dengar saya cakap dalam bm bunyi dia taklah sebaku ni. Bagi saya, sesetengah perkataan lagi mudah ditulis dlm English dari BM. BM saya hanya hebat kalau nak suruh tulis karangan shj, jadi bila tulis benda panjang2 (macam sekarang) rasa macam tulis karangan. Jadi, otak terus auto-tune kepada mode baku! HAHA. Tapi JANGAN RISAU! kerana saya akan cuba dengan sedaya upaya nya untuk tulis dlm nada yg paling rileks. hehe

Ramai yang berfikiran sendat dan sempit berpendapat bahawa, mereka yang tidak bertutur atau menulis dlm bahasa melayu adalah golongan yang 'perasan' dan 'tidak sedar diri ' .Tapi, bagi saya,  bahasa adalah sesuatu yang indah dan tidak patut dicemari dengan penggunaan singkatan yang melampau mahupun penambahan huruf yang melampau. 

contoh nya : 


(sumber gambar dari google)

Singkatan sepatutnya memudah kan. tapi singkatan 'dia' jadi 'dea' tidak membantu mengurangkan patah perkataan dan sama sekali tak membantu jika mak saya yg tolong bacakan mesej saya masa saya tgh bawa kereta.

Beberapa minggu lepas, saya terjumpa beberapa gambar di laman twitter saya . Dan saya amat teruja untuk berkongsi dengan anda semua di sini. hikhik :D  . Nah!





Untuk tatapan anda semua : Nilai puisi pada tahun 2014
(sumber gambar : https://twitter.com/piargh/media)

Jika serendah ini nilai puisi melayu, sekarang juga saya boleh tulis puisi "saya bosan. lalu saya tidur"

Apa yang saya lihat dalam norma segelintir remaja kini (tak semua seperti ini. mohon jangan terasa kalau tak buat), jika kita pilih untuk bertutur atau menulis sesuatu dlm English, kita akan dinilai sebagai seorang 'melayu lupa daratan/ perasan/ tak ingat cara ckp melayu dah  ke?/ dll.. TETAPI jika kita menjalani kehidupan cara barat seperti minum/berparti/ dll, kita dipandang hebat atau 'cool' (???) . 

-TAMAT-

This is my extra thought which i find it hard to put them in BM (in a polite way). Because Malaysians know how rude it may sound lashing out in BM than English . Even if i tried, it doesn't give me the ultimate pleasure of expressing what i feel. So here we go :

As a pure Malay, i know when i speak in BM i put a lot of 'e' at most of the place where 'a' belong. for example "saya turns to be saye" . but when it comes to writing, it gives a crippling affliction to my nervous system seeing how ugly it looks like on the blank paper. Maybe because u can use English without changing the spelling and still deliver your message in an informal tone but you can't do that when writing in BM. or maybe someone else can, but not me. i'm sorry.

I believe that everyone have their own way to express how they feel. and i would rather speak in English with some grammar error than writing in BM and developing my own kind of words and ruin the whole beauty of Bahasa Melayu.

This is just my humble opinion which i do not wish to suck down to your throat. But to everyone who's reading, PLEASEEE stop torturing my mom's brain. she finds it hard to read some tutorial text that she had google-ed because you guys just have to improvise every single Malay words and it's torturing to actually translate your mess!

Peace be upon us all. 

No comments:

Post a Comment